By klient spostrzegł twój biznes musisz nie tylko posiadać stronę firmową, lecz także zatroszczyć się o jej widoczność na pierwszych pozycjach w wynikach wyszukiwania. Do tego ważna jest treść strony oraz to czy regularnie publikowane są na niej nowe fachowe i użyteczne dla odbiorcy treści. Lecz nie wolno także zignorować tzw. link buildingu, innymi słowy zdobywania linków zewnętrznych prowadzących do strony. Jednym ze sposobów na link building jest zastosowanie PBN-ów – prywatnych sieci serwisów.
PBN – proste pozyskiwanie sporej liczby zdywersyfikowanych linków przychodzacych
PBNy są prywatne, ponieważ są zakładane a potem nadzorowane przez jeden podmiot (zazwyczaj przez firmę SEO albo sporą agencję marketingową), który dba o jakość udostępnianych tam artykułów. PBNy są najczęściej wykorzystywane jako jeden z komponentów szerszej strategii marketingowej, co należy mocno zaznaczyć, bowiem najlepsze efekty ich wykorzystania daje się zauważyć w stosunku do stron, które zostały uprzednio prawidłowo zoptymalizowane pod kątem technicznym oraz treści. Prywatne sieci portali nie tylko pozwalają na pozyskanie znacznej ilości linków przychodzących do strony, ale też na ich dywersyfikację, co jest dobrze postrzegane przez algorytmy wyszukiwarek. Za minus PBNów można uznać tylko to, że ich stworzenie to spory koszt, a następnie konieczne jest poświęcenie niemałej ilości godzin na utrzymanie ich w odpowiedniej jakości.
Jak zastosować PBN? Polecamy artykuły z canonicalem i wizytówki NAP
Prywatne sieci serwisów idealnie spełnią swoje zadanie w pozycjonowaniu lokalnym, bowiem można za ich pośrednictwem publikować tematyczne artykuły stanowiące jednocześnie wizytówkę NAP. Co to NAP? To praktycznie każde miejsce w sieci, gdzie przedstawione są kluczowe dane telekontaktowe firmy – jej adres, e-mail czy telefon i pełna nazwa. Na przykład NAP-em jest wizytówka Google Moja Firma, ale jest nim również wpis w ogólnodostępnym rejestrze biznesowym, strona w mediach społecznościowych albo artykuł, w którym podano firmowe informacje kontaktowe.
Inny skuteczny sposób na skorzystanie z potencjału PBNów to artykuły z canonicalem. Polegają one na powtórnej publikacji wartościowych artykułów ze wskazaniem hiperłącza do oryginalnej treści oznaczonego jako tag “rel=canonical”. W tej sytuacji algorytmy wyszukiwarek zwykle oceniają lepiej przydatność oryginalnego artykułu, ponieważ napotykanie linków do niego na rozmaitych blogach w sieci rozumieją jako dowód, że pod wskazanym adresem kanonicznym znajdują się użyteczne, godne uwagi teksy. Publikacje z linkiem kanonicznym najlepiej sprawdzają się przy treściach z sektora YMYL, w którym istotne jest wypracowanie wysokiego autorytetu, a więc tych związanych przede wszystkim z medycyną, inwestycjami czy prawem, bieżącymi informacjami.
PBN Market Skuteczny linkbuilding SEO